tirsdag 27. mars 2012

Påske i stua og malingsspørsmål




 Ja nå er det bare å kjøre på skal man ha noe glede av den. Påsken altså. 
Jeg er ingen stor påskepynter, men som blogger kan man jo ikke la en anledning til å markere noe gå forbi! I stua har sølveggene fra Kid fått plass på det lille bordet og i hylla står en liten kopp med påskeliljer og et gult bilde. 

Sjelden har påske vært mer hot enn akkurat nå! Jeg mener gult er kult, ikke sant? Neste år er det kanskje oransje som er it fargen og bloggere i fleng går bananas når halloween nærmer seg. 
Vi får nå se...

Til slutt i dag vil jeg veldig gjerne ha noen malingstips. Salongbordet vårt skal få seg en liten makeover. Det skal bli hvitt, men hva bruker jeg og hvordan går jeg frem for å få det fineste og mest holdbare resultatet når utgangspunktet er oljet eik?

Med så mange oppussingsguruer der ute er jeg sikker på at noen har tips. :)
Ha en fin tirsdagskveld!

post signature

18 kommentarer:

  1. Stilig med de hyllene du har i stua. Flott med påskeliljen og den hvite og gule koppen du har satt dem i. Flotte bilder!

    SvarSlett
  2. Herlige detaljer, særlig med de fine påskeeggene. Og så koselig stue du har.

    SvarSlett
  3. Fint med påskepynt, er heller ingen påskepynter men det blir vel noen egenproduserte kyllinger fra barnehagen her og der :) Ang maling, anbefaler å pusse dersom det er oljet. Dersom det ikke er oljet er det vel bare å gå igang med grunning. Anbefaler gulvmaling på bordplaten, da denne tåler en del! Ellers skal jo bengalakk vøære ganske bra (uten at jeg har egne erfaringer...) Jeg har malt mitt spisebord med vanlig interiørmaling for tre, men skal male bordplaten med gulvmaling da det har begynt å flasse litt. Men man vasker nok et spisebord oftere enn et sofabort og da.. Lykke til med prosjektet :) Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
  4. Koselig påske stue:)
    Jeg malte just mitt salongbord som var av tik med bengalakk for jeg ville også ha noe som holdt;) vet ikke om det vil holde på lakka bord.
    Ha en fin tirsdagskveld
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  5. Stilig påskepynt! Jeg liker så godt denne bloggepyntingen jeg og ikke den tradisjonelle pyntingen.
    Jeg merker at jeg liker gult bedre og bedre men jeg er forholdsvid treg av meg. Begynner vel med gule innslag når andre har gått lei... hehe:)
    Ha en flott kveld
    Klem fra Kristin
    Ps: sengegavl det er vettu:)

    SvarSlett
  6. Puss,vask med rødsprit,grunning,båtmaling.....Lykke til

    SvarSlett
  7. Åhhh, de eggene er så fine!!

    Er jo aldri på shopping lenger, så her er det lite ny påskepynt.. Ble mindre pynting enn jeg hadde tenkt i år, men nå er det plutselig bare 3 dager til vi reiser på fjellet..

    God natt!

    Klem

    SvarSlett
  8. Så fine egg! :D

    Hmmm....male bord. Bengalakk? Blank, lett å vaske og holder godt. Drit å male med, men blir bra om du er tålmodig. ;)

    SvarSlett
  9. Så påskefint i stuen din:)
    Har blitt litt påske her og, ikke så mye, men akkurat nok ♥

    Spennende med maling av bord, har lyst til det samme, men er redd det blir riper i det med en gang man sette noe der...?

    Ha en fin fin kveld:)

    SvarSlett
  10. Hei Hanne Mette!
    Du må pusse bordet godt ned, slik at du blir kvitt oljen (malingen henger ikke på den). Så et strøk med heftegrunn. Så må du bruke Oxan gulvmaling. Den gir en skikkelig hard overflate som tåler masse. (Det var den vi brukte på den gamle inngangsdøra vår og den tålte både skrap og spark). Ikke bruk båtmaling - den flasser etter en tid.(Det prøvde jeg på hagemøblene).
    Ringer deg i kveld. Hilsen mamma

    SvarSlett
  11. Litt gult må vi ha, men jeg har heller ikke så mye påskepynt- stilrent pyntet hos deg i alle fall;)Jeg skal gi bordplaten på spisebordet vårt et nytt strøk med maling- det er malt med vanlig 40 oljemaling-jeg har tro på gulvmaling, har malt bord med bengalack også-og shipolin har jeg brukt på uteting- har tenkt å bruke shipolin på bordet nå- men det er mest for at jeg har det stående- hadde nok brukt oxan hvis ikke. Har ikke opplevd at shipolinen har flasset her- malte en benk med det og den har stått ute hele vinteren og er like fin;)

    SvarSlett
  12. Flott i stua di!!
    Likte eggene dine så godt - får sjekke ut Kid jeg også!!!
    Fin dag til deg!!
    klem Heidi :)

    SvarSlett
  13. Først vasker du med Zalo eller salmiakkvann! Viktig å få bort dritt og olje FØR man tar en liten runde med sandpapir for å matte ned overflaten. Siden boret er oljet bør du nok bruke heftgrunning. Deretter males bordet med gulvmaling! Som kanskje er den malingen som tåler mest hardbruk, eventuelt shipolin båtmaling, men da blir det kanskje litt vel blankt!

    Gleder meg til å se resultatet! Du er absolutt en av mine favorittbloggere, som inspirerer masse!! :)

    SvarSlett
  14. Lekker påskepynt hos deg! Jeg har også et fint sølvegg fra Kid, som jeg har matchet med tilsvarende egg fra Mester Grønn :) Jeg har ellers en utfordring akkurat nå med tema vis frem din kommode, kanskje du vil delta :) Ha en herlig onsdag! Klemmer

    SvarSlett
  15. Hei!

    Bruk Trerens for å avfette bordet og samtidig åpnes porene i trevirket= bedre heft. Bruk Jotun Kvist & Sperregrunning som hindrer gult gjennomslag. Anbefaler Trestjerners gulvmaling (halvblank/blank) som er fantastisk å jobbe med. Det er en oljhemaling som er vanntynnet, ergo får du de beste egenskapene fra oljemaling (slitestyrke og utflyt) og det beste fra vanntynnet (gulner ikke, tørker fort, lukter minimalt, skylle i vann). Får du et hakk er det bare å male over i en fei, så er bordet like fint igjen (med olje er det mye mer styr me dtørketid ol..) Malte gulvene etter at ungene hadde gått på skolen, og når de kom hjem noen timer senere kunne de gå på gulvet!!! Elsker denne malingen!
    Lykke til!
    Hilsen Inger-Anne fra Fragerike Grimstad

    SvarSlett
  16. Hei!
    I like your decoration!!! So soft!
    Hugs,
    Kiki

    SvarSlett